سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احساس گرسنگی، تشنگی، سرما، گرما، ترس، خوشحالی، خشم، گوارش و

به نوشته روزنامه دیلی‌میل، این ارتباط نه تنها به مردم کمک می‌کند که خویشتن‌داری را یاد بگیرند بلکه همچنین توجیه می‌کند که چرا بسیاری از ما قدرت «نه» گفتن را نداریم.

این متخصصان می‌گویند: وقتی از مردم سوال می‌کنیم بزرگترین قدرت‌های انسان کدامند، اغلب از ویژگی‌هایی چون صداقت، مهربانی، شوخ‌ طبعی، خلاقیت و حتی میانه‌روی سخن می‌گویند اما هیچ‌کس درباره خویشتن‌داری و قدرت کنترل فردی حرفی نمی‌زند در حالی که وقتی از مردم علت شکست‌ها و خطاهایشان را می‌پرسیم اغلب نداشتن اراده را به عنوان مهمترین عامل، مطرح می‌کنند.

این متخصصان روانشناسی و بیولوژیک در مطالعات اخیر خود دریافته‌اند که وقتی سطح گلوگز خون به پایین‌ترین حد می‌رسد، در این لحظات ما تصمیمات نادرست می‌گیریم و در انجام هر کاری با شکست مواجه می‌شویم. وقتی قندخون خیلی پایین می‌آید، اغلب ما احساس عصبانیت بیشتری می‌کنیم و در عوض کنترل‌مان روی رفتارهایمان کمتر می‌شود.
به گفته روانپزشکان، بخشی از مغز که قدرت خویشتن داری را کنترل می‌کند، بیشترین ذخیره قند در بدن را مصرف می‌کند این امر باعث می‌شود که بدن برای جبران کاهش قندخون ولع به شیرینی پیدا کرده و به جای غذاهای سالم به خوردن بیسکوئیت و شیرینی تمایل پیدا کند. به این ترتیب توجه به یک برنامه غذایی مناسب و به موقع برای رساندن قند لازم و سالم به بدن، نکته بسیار مهم و ضروری است.

 
منبع : Isna.ir
+ نوشته شده توسط محمدصادق ملبوبی در Fri 4 May 2012 و ساعت 12:46 PM | آرشیو نظرات
غدد

 برای اینکه اهمیت هورمون ها و غدد درون ریز بیشتر مشخص شود یک مرور کلی بر عملکرد غدد درون ریز می کنم البته تا جای ممکن کوتاه، ساده و بدون اصطلاحات پزشکی که برای همه قابل فهم باشه:
از هیپوتالاموس شروع می کنم که مسئول حفظ تعادل درون بدن را به عهده دارد و به هر قسمت از مغز یا بدن نیاز باشد توسط این غده به آن بخش اطلاع رسانی می شود؛ گرسنگی، تشنگی، گرما، سرما، خشم، ترس و خیلی چیزهای دیگر بدن را این غده تشخیص داده و اندام های مربوطه را با خبر می کند. مثلا در هنگام تشخیص کاهش آب بدن هم دفع آب و میزان ادرار را کم می کند و به بزاق دستور کم کردن ترشح می دهد تا احساس تشنگی ایجاد شده و انسان آب بنوشد و بعد از تأمین آب دوباره همه چیز را به حالت عادی بر می گرداند. این غده رابط بین سیستم عصبی و غدد درون ریز است و با ترشح هورمون هایی به نام عوامل آزاد کننده غده هیپوفیز را کنترل می کند.
غده هیپوفیز که به آن غده رئیس یا رهبر هم می گویند چرا که سایر غدد درون ریز تحت کنترل این هورمون هستند.رشد، متابولیسم(سوخت و ساز بدن) و صفات ثانویه جنسی را هم این غده کنترل می کند. این غده در زمان زایمان خانم ها بر جداره های رحم تأثیر گذاشته زایمان را راحت تر و سریعتر می کند و در زمان شیردهی هم این غده با هورمون هایش هم باعث تولید شیر می شود و هم هنگام مکیده شدن پستان دستور ترشح شیر را به کیسه های شیری پستان مادر می دهد.
ترشح هورمون رشد که کم و زیاد شدنش باعث ریزنقش یا غول پیکر شدن فرد می شود، مدیریت غده فوق کلیوی، کنترل غده تیروئید و تنظیم فعالیت غدد جنسی (در هر دو جنس) کارهای دیگر این غده هستند.
غده پینه آل یا صنوبری که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند و بعضی آن را با پشم سوم مرتبط می دانند.
تیروئید و پاراتیروئید
شناخته شده ترین غده بدن غده تیرویید است که در گردن واقع است این غده متابولیسم را تنظیم و غلظت خونی کلسیم را کنترل می کند. غدد پاراتیرویید هم غلظت خونی کلسیم و فسفات را تنظیم می کنند.
تیموس
به این غده لقب پادشاه مصونیت داده اند. تولید لنفوسیت هایT را به عهده دارد که این لنفوسیت ها کار شناسایی و نابود سازی باکتری های مهاجم، سلول های آلوده به ویروس و سلول های سرطانی را به عهده دارند. اعلام خطر و بسیج سایر نیروهای دفاعی بدن از همین طریق انجام می شود.
غدد فوق کلیوی
این غده ها هم کارهای زیر را انجام می دهند: تنطیم حجم خون، کنترل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی (قابل توجه بیماران خود ایمنی)، ترشح هورمون های جنسی مردانه و زنانه(هر دو هورمون در همه افراد ترشح می شود ولی در مردان هورمون مردانه بیشتر ترشح می شود و در زنان هورمون زنانه که اگر این تعادل به هم بخورد عورارض زیادی خواهد داشت) افزایش ضربان قلب و قند خون در هنگام ترس و خشم هم از کارهای این غدد است.

لوزالمعده یا پانکراس
آنزیمهای گوارشگر تولید می‌کند که به هضم غذا کمک می کنند. همچنین انسولین و گلوکاگون را ترشح می‌کند که نقش مهمی را در تنظیم سطح قند خون (گلوکز) ایفا می کنند. این همان غده ای است که وقتی از شدت پرخوری و بد خوری های ما کم می آورد ما مبتلا به دیابت می شویم.
تخمدان ها و بیضه ها
بیضه ها و تخمدان ها بر خلاف غدد فوق کلیوی که هم هورمون مردانه تولی می کند و هم زنانه فقط هورمون جنس خودشان را تولید می کنند و ظاهر زنانه و مردانه ما را شکل می دهند. یعنی بزرگ شدن پستان در زنان و رویش موی صورت در مردان و سایر مشخصات ثانویه جنسی ولی کار اصلی آنها تولید تخمک و اسپرم برای تولید مثل است.
غدد درون ریز در کنار هم یک چرخه تشکیل می دهند به این شکل که هیپوفیز دستور ترشح هورمون های مربوطه را صادر می کند غدد اجرا می کنند هیپوتالاموس با بررسی خون فیدبک می گیرد و به هیپوفیز گزارش می دهد که کدام هورمون در خون کافی است و کدام هورمون باز هم نیاز به ترشح دارد و هیپوفیز دستورات جدید را صادر می کند. هر یک از این هورمون ها نقش های بسیار کلیدی در بدن ایفا می کنند و اغلب کارهای داخلی بدن را انجام می دهند.
احساس گرسنگی، تشنگی، سرما، گرما، ترس، خوشحالی، خشم، گوارش و جذب غذا، میزان ذخیره چربی، واکنش در برابر ویروس ها و باکتری های مهاجم و تنظیم دمای بدن، تولید مثل، زایمان، شیردهی، ضربان قلب، میزان ادرار، هضم غذا، تنظیم فشار خون، شکل گیری صفات ثانویه جنسی، تنظیم سطح کلسیم، فسفات و مواد دیگر در خون و صد ها کار دیگر در بدن ما توسط این هورمون ها انجام می شود.


- خرید نرم افزار فیلم برداری از صفحه مونیتور/اورجینال
- خرید پذیرش و تحصیل در کانادا 2 سی دی/اصل
- خرید سیدی آموزش تایپ ده انگشتی
- اخذ پذیرش تحصیلی +راهنمای رزومه+sp+مشاوره تلفنی /اصل
- خرید اینترنتی نرم افزار مفاتیح الجنان (اورجینال)
- خرید روش های کسب پذیرش تحصیلی +راهنمای رزومه+sp+مشاوره تلفنی /اصل
- خرید اینترنتی نرم افزار قرآن کریم(اورجینال)
- اپلای و بورس در دانشگاههای مالزی+رزومه+مشاوره تلفنی رایگان/اصل
- خرید سی دی آموزش تعمیر موبایل /گوشی تلفن همراه /دی وی دی فارسی
- خرید پکیج بورس تحصیلی/2 سی دی اصل
- خرید نرم افزار مشاهده سراسر ایران از دوربین ماهواره (آپدیت2011) ارجینال
- خرید جامع ترین اطلاعات تحصیلات خارجی و بورس دانشگاههای خارجی/اورجینال
- خرید سی دی آموزش شارژ تونر پرینترهای لیززی و جوهرافشان
- خرید مجموعه کامل اطلاعات تحصیل در دانشگاههای خارجی//اصل
- خرید سی دی بازی ایندیانا جونز LEGO Indiana Jones: The Original Adventures
- خرید سی دی بازی چپ برای مرگ Left 4 Dead
- خرید سی دی بازی مادگاسکار: فرای در آفریقا Madagascar: Escape 2 Africa
- خرید سی دی بازی نید فور اسپید Need For Speed - Hot Pursuit 4
- خرید سی دی بازی فرمانده عالی Supreme Commander 2
- خرید سی دی بازی افسانه ای Legendary